Mini John Cooper Works

Pierwotna wersja Mini cieszyła się ogromną popularnością w latach 60. XX wieku. Z kolei w latach 90, tym autem poruszał się Jaś Fasola, bohater słynnego serialu. Obecnie marka należy do koncernu BMW, który w 2001 roku rozpoczął produkcję nowego MINI. Jego najmocniejszą odmianą jest Mini John Cooper Works.

Charakterystyka samochodu

Początki Mini John Cooper Works sięgają 2003 roku. Wtedy to w punktach dealerskich można było nabyć oficjalne zestawy tuningowe do Mini. Trzy lata później pojawiła się pierwsza wersja Mini z fabrycznie zamontowanym pakietem John Cooper Works. W 2007 roku koncern BMW wykupił markę John Cooper Works, by już po roku wypuścić na rynek dwa nowe Mini w wersji John Cooper Works. Był to 3-drzwiowy hatchbacka oraz 5-drzwiowy Clubman. Ten drugi model to w rzeczywistości kombi.

Najnowsza wersja Mini John Cooper Works trafiła na rynek w 2015 roku. Samochód charakteryzuje się przestylizowanym przednim i tylnym zderzakiem. Dodano również nowe wloty powietrza oraz nakładki. Auto jest wyposażone w felgi ze stopów lekkich o rozmiarze 17 lub 18 cali. We wnętrzu zamontowano sportowe fotele, kierownicę obszytą skórą, a także ciekawe wstawki wykonane ze stali nierdzewnej.

Mini jest mocno stylizowane na auto wyścigowe, nic w tym dziwnego – jego poprzednicy startowali w wielu wyścigach, dlatego też ma usztywnione i twarde zawieszenie. Jednakże to, co zbliża ten model do wyścigowca to dźwięki, jakie wydaje. Końcówki wydechu zaprojektowano tak, by wydawał charakterystyczne warknięcia.

Rodzaje nadwozia

Gdy w 2008 roku na rynku pojawiło się Mini John Cooper Works, było dostępne w dwóch wersjach nadwozia. Był to oczywiście 3-drzwiowy hatchback, stylizacją nawiązujący do starszych wersji. Drugą opcją był oraz 5-drzwiowy Clubman. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się kombi. Od 2015 roku sytuacja wygląda nieco inaczej.

Do oferty obejmującej dwa rodzaje nadwozia dołączone dwie nowe opcje. Pierwszą z nich jest 5-drzwiowy Countryman, czyli hatchback. Druga z nowych wersji, co nadwozie typu cabriolet. Te cztery modele dają duże pole manewru dla każdego klienta. Warto też dodać, że obie 5-drzwiowe wersje mają napęd na cztery koła.

Dane techniczne Mini John Cooper Works

Czas na dane techniczne auta, o którym mówi się, że dostarcza gokartowych wrażeń podczas jazdy. W poprzednich wersjach Mini montowano silnik o pojemności 1, 6 litra. W najnowszych projektanci poszli o krok dalej. Teraz pod maską znajduje się 2, 0 litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Daje 231 KM mocy przy obrotach 5200 — 6000 rpm. Tymczasem maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm. Silniki w 5-drzwiowych wersjach auta mają moment obrotowy sięgający 350 Nm.

Najpopularniejsza wersja Mini, czyli 3-drzwiowy hatchback rozpędza się od 0 do 100 w 6, 3 s. Prędkość maksymalna 246 km/h. W podstawowej wersji za przenoszenie napędu odpowiada 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Dostępne są też wersje ze skrzynią automatyczną Steptronic.

Zużycie paliwa

Mini John Cooper Works w wersji 3-drzwiowej posiada zbiornik o pojemności 44 litrów. Średnie spalanie:

  • Zużycie paliwa w mieście – 7, 2 l/100 km,
  • Zużycie paliwa w trasie – 4, 9 l/100 km,
  • Zużycie paliwa mieszane – 5, 7 l/100 km.

Oferty na portalach aukcyjnych

Mini John Cooper Works to auto, które można zakupić za pośrednictwem popularnych portali aukcyjnych. Na Allegro można natrafić na kilkanaście ciekawych ofert. Choć trzeba przyznać, że w znacznie większe liczbie występują części zamienne. Mimo tego auta się znajdą i to w zasadzie w każdej wersji nadwozia. Jeśli chodzi o roczniki to jest ich pełen przekrój. Od najstarszych, jeszcze w opcji z pakietem tubingowym, do najświeższych. Cennik używanych aut zaczyna się od około 10 000 zł do ponad 170 000. Można pokusić się o stwierdzenie, że wersje 5-drzwiowe należą do najdroższych.

Na kolejnym portalu, czyli olx.pl ofert jest równie dużo. Dominują nieco nowsze wersje a ich ceny można spokojnie porównać z tymi na Allegro. Zaczynają się od około 10 000 zł i stopniowo rosną. W okolicach 50 000 można natrafić na kuszące propozycje – będą to samochody 10 letnie. Najdroższe samochody cenowo przekraczają 180 000 zł.

Na portalu Otomoto ciężko jest znaleźć model opisywanego auta. Znacznie więcej ofert dotyczy innych wersji Mini jak chociażby Cooper S czy ONE. Mimo tego kilka propozycji zasługuje na uwagę. Trzeba jednak liczyć się z tym, że cena to około 150 000 zł.

Warto też poświęcić kilka słów na nowe, nieużywane samochody. Jak już wiadomo są cztery wersje do wyboru. Ceny 3-drzwiowego hatchbacka rozpoczynają się od 133 000 zł, koszt końcowy zależy od dobranych dodatków, skrzyni biegów itp. To samo tyczy się kolejnej propozycji, czyli Mini w wersji Cabrio. Jego cena rozpoczyna się od 151 000.

Nie należy też zapominać o 5-drzwiowych Mini. Podstawowy koszt Clubmana JCW to 151 900 zł. Tymczasem JCW Countryman to już koszt sięgający 165 000 zł.

Przegląd lat produkcji

Historia związana z Mini John Cooper Works rozpoczyna się w 2003 roku. Pierwotnie były to zestawy tuningowe do modyfikacji auta. Dopiero po trzech latach pojawiła się pierwsza wersja auta z fabrycznie wykonanymi modyfikacjami. Jak się okazało był to dopiero początek dłuższej przygody.

W 2007 roku marka John Cooper Works została przejęta przez rynkowego potentata, czyli koncern BMW. Już po roku do salonów trafiła pierwsza seryjna wersja Mini John Cooper Works. Dostępna była w dwóch wersjach nadwozia, 3-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi.

Rok 2015 przyniósł wiele nowości, nie dość, że powstała kolejna generacja auta to jeszcze dodano nowe wersje nadwozia. Od tej pory, oprócz podanych powyżej opcji, dostępne jest nadwozie Cabrio oraz 5-drzwiowy Countryman.

Mini John Cooper Works – tuning

Mini John Cooper Works może zostać poddany tuningowi, który zwiększy jego moc lub wygląd zewnętrzny. By wykonać tę drugą opcję nie trzeba nawet znajdować dodatkowej firmy. Już przy zakupie auta można zamówić zmianę jego wyglądu. Do dyspozycji klienta są karbonowe obudowy lusterek, boczne ozdobniki, pasy boczne czy dekoracja dachu.

Jeżeli zaś chodzi o tuning mający na celu zwiększenie mocy, również jest możliwy. Już w wersji fabrycznej auto ma dobre osiągi, silnik 2.0 daje 231 KM i maksymalny moment obrotowy sięgający 320 Nm. Bo modyfikacjach można podnieść te wartości do 263 KM i momentu obrotowego 400 NM.

Opinie o Mini John Cooper Works są bardzo pozytywne. To auto ma świetne osiągi i daje prawdziwą radość z jazdy. Choć niektóre wizualne zmiany budziły kontrowersje (przednie atrapy), wygląd został dobrze przyjęty. Wersje z manualną skrzynią biegów są najbardziej cenione. Widać w nich spuściznę po wyścigowych poprzednikach.