Hyundai i30 N – sportowy hatchback z Korei godny europejskiej konkurencji
Hyundai i30 N to sportowa odsłona popularnego kompaktowego hatchbacka i30 od koreańskiego producenta. Auto zadebiutowało pod koniec 2017 roku i od razu zebrało bardzo pozytywne opinie dziennikarzy motoryzacyjnych oraz entuzjastów szybkiej jazdy. Koreańczycy stworzyli bowiem samochód, który świetnie łączy atrakcyjne osiągi, precyzyjne prowadzenie oraz bogate wyposażenie w naprawdę atrakcyjnej cenie. Tym samym Hyundai udowodnił, że stać go na stworzenie auta, które może konkurować z największymi nazwiskami w segmencie sportowych hatchbacków.
Stylistyka i30 N – wyróżniająca ale nie krzykliwa
Choć Hyundai i30 N bazuje na „cywilnym” modelu i30, otrzymał szereg elementów wyróżniających go na tle bardziej „ogrodowych” odmian. Z przodu uwagę zwracają większe wloty powietrza w przednim zderzaku oraz specjalna krata wlotu powietrza. Tylny zderzak natomiast mocno różni się od wersji standardowej, głównie za sprawą montowanego w nim dyfuzora. Nie zabrakło również dwóch końcówek wydechu zamiast jednej.
We wnętrzu również widać sportowe akcenty. Znajdziemy w nim między innymi kubełkowe fotele z logiem N, a za nimi tapicerkę pokrytą czerwonymi przeszyciami. Sportowego charakteru dodają także aluminiowe nakładki na pedały.
Co ważne, elementy aerodynamiczne w i30 N nie są jedynie ozdobnikiem. Wszystkie pełnią funkcje użytkowe – poprawiają przyczepność i prowadzenie auta bez zauważalnego negatywnego wpływu na opór powietrza i spalanie. Dzięki temu auto może pochwalić się naprawdę dobrymi, jak na te klasę, osiągami oraz wynikami jeśli chodzi o prowadzenie.
Silnik i osiągi Hyundaia i30 N
Sercem testowanego Hyundaia i30 N Performance jest 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy T-GDI o mocy 275 KM. Jednostka generuje maksymalny moment obrotowy 353 Nm w zakresie od 1500 do 4500 obrotów na minutę, dzięki czemu auto rozpędza się bardzo żwawo w praktycznie każdych warunkach. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej, precyzyjnie działającej manualnej skrzyni biegów. Całość układu napędowego została zestrojona z elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, który pomaga w utrzymaniu toru jazdy nawet przy mocnym wkładaniu gazu na wyjściu z zakrętu.
Jeśli chodzi o osiągi, to Hyundai i30 N rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy z pakietem Performance (lub 6,1 sekundy w podstawowej wersji o mocy 250 KM). Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Sprint od 80 do 120 km/h trwa z kolei niecałe 5 sekund. To naprawdę świetne rezultaty, porównywalne z większością konkurentów tego auta.
Precyzyjne prowadzenie i zwinność auta
Najważniejszą i najbardziej wyróżniającą cechą Hyundaia i30 N jest jednak nie osiągi na prostej, a zachowanie auta na zakrętach. Inżynierom Hyundaia udało się stworzyć auto, które prowadzi się niezwykle precyzyjnie, a do tego bardzo przewidywalnie i bezpiecznie nawet przy wyższych prędkościach.
Układ jezdny został mocno wyczynowo zestrojony w porównaniu do wersji cywilnej – zawieszenie jest obniżone o 10 mm, jest znacznie sztywniejsze ale też lepiej tłumi nierówności. Dzięki temu auto świetnie trzyma się drogi, bardzo pewnie pokonuje zakręty i zmienia tor jazdy dokładnie tak, jak tego oczekuje kierowca. Przednie koła wręcz „przyklejają się” do asfaltu, a tył podąża wiernie za przodem.
Tryby jazdy i inne systemy znane z aut sportowych
W pakiecie N znajdziemy szereg systemów i rozwiązań znanych z dużo droższych aut sportowych. Mamy więc zmienne tryby jazdy (Eco, Normal, Sport, N i N Custom) pozwalające precyzyjnie dopasować charakterystykę auta do potrzeb, nastroju kierowcy oraz warunków na drodze. Jest również sygnalizacja optymalnych punktów zmiany biegów.
Nie zabrakło oczywiście elektronicznej kontroli trakcji (po angielsku Electronic Stability Control), którą można w razie potrzeby wyłączyć w celu uzyskania pełnej kontroli nad autem. Do dyspozycji oddano także system Launch Control, czyli automatyczną kontrolę trakcji podczas startu z miejsca.
Bogate i przemyślane wyposażenie
Mimo sportowego charakteru, Hyundai i30 N nie jest autem pozbawionym wygód i praktycznych rozwiązań. W środku znajdziemy między innymi nawigację z Android Auto i Apple Car Play, kamerę cofania, czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację automatyczną, światła i wycieraczki automatyczne czy podgrzewane fotele. Koreański producent pomyślał też o takich dodatkach jak wydajny system audio marki Krell, elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika czy bezprzewodowa ładowarka do