Renault Clio RS to zgrabny samochód sportowy. Tylny dyfuzor i specjalny spojler sprawiają, że jest on bardziej aerodynamiczny. Nie jest to jednak samochód, który dobrze sprawdziłby się na torze, ale raczej zapewnia sportowe doznania w codziennym użytkowaniu. Sportowego charakteru nadają mu m.in. hydrauliczne ograniczniki sprzężone z amortyzatorami, czyli takie elementy, które zarezerwowane były dla samochodów rajdowych. Posiada trzy tryby jazdy: Normal, Sport i Race. To cacko, którym naprawdę warto się zainteresować.
Nadwozie
Renault Clio RS to typowy hatch back. Jest zaliczany do kategorii hot hatch. Występuje w wersji pięciodrzwiowej (poprzednia była trzydrzwiowa).
Zawieszenie przednie auta jest typu Mc Pherson z prostokątnym dolnym wahaczem i stabilizatorem poprzecznym + hydrauliczne ograniczniki amortyzatorów. Zawieszenie tylne to oś sprężysta z programowaną charakterystyką pracy i sprężyny śrubowe.
Masa własna samochodu wynosi 1283 kg. Długość Peugeota to 4090 mm, a jego szerokość – 1732 mm, wysokość to już 1432 mm. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 45 l, a bagażnika 428 l. Wiele zatem tam nie pomieścimy.
Silnik
Silnik R4 i turbodoładowanie w tym benzynowym samochodzie pozawalają poczuć adrenalinę. Wóz do setki rozbuja się 6,7 sekund, co niestety nie jest jakimś wielkim wyczynem. Maksymalna prędkość to 230 km/h.
A jak z kosztami użytkowania? Jest bardzo dobrze – tanio. Zużycie paliwa w warunkach miejskich obliczane jest na 7,6 l. na 100 km, na trasie to już tylko 5,1 l na 100 km. Średnie zużycie paliwa, czy cykl mieszany to 5,9 l na 100 km. To są dane producenta, w rzeczywistości sytuacja ta jest nieco inna (jak zresztą w każdym innym przypadku).
6-biegowa skrzynia (EDC) w tych samochodach jest automatyczna, chociaż jest możliwość, aby włączyć tryb manualny.
Cena
Nowy Renault Clio RS to koszt rzędu 92 900 zł. Za samochód z roku 2015 trzeba na rynku wtórnym zapłacić około 60 tys. zł. Jest to dość sporo, a na obniżki przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać.
Przegląd produkcji
Renault Clio jest następcą Renaulta 5. Po raz pierwszy na rynku pojawił się w roku 1990. I już w tych pojazdach pierwszej generacji Reno opracowano wersję sportową RSi, z ośmiozaworowym silnikiem 1,8 l (F3P) z mocą 109 KM. Od roku 1996 – 107 KM. Kolejna sportowa wersja tego samochodu pojawiła się w roku 2000, nazywana była Sport, o pojemności silnika 2,0 l (F4R) i mocy 169 KM. Od roku 2005 na rynku produkuje się Renaulty III generacji (wersje wyposażenia: RS 200, RS 200 Cup, RS Gordini, RS Ange&Demon; RS Red Bull Racing RB7. W roku 2012 inugurację w Paryżu miało Reno IV generacji. W 2014 pojawiła się wzbogacona wersja Reno Clio RS Gordini. W roku 2015 zaprezentowano wersję Reno Clio RS 220 EDC Trophy.
Tuning
Lubicie tuning? Pewnie tak! Osoby, które chcą podnieść moc silnika i momentu obrotowego przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa mogą to zrobić bez problemu. Znaczna różnica w prowadzeniu samochodu widoczna jest już po zwiększeniu osiągów silnika o około 10%. Zdecydowanie szybciej wówczas reaguje pedał gazu, auto porusza się znacznie bardziej dynamicznie.
W pierwszej fazie tuningu podnieść można moc silnika z 197 KM do 215 KM. Kolejna faza procesu tuningowania usprawnić może silnik do 225 KM. Dzięki eko tuningowi można wyraźnie obniżyć koszty zużycia paliwa.
Opinie
Z zalet, jakie wymieniają właściciele tego wozu to niezły wygląd. Muszę się z nimi zgodzić – auto jest bardzo zgrabne. Nie ma w nim przeładownia, wszystko jest na swoim miejscu i z umiarem.
Samochód chwalony jest też za doskonałej jakości fotele. Jednak już jakość wykonania elementów wyposażenia wnętrza może budzić zastrzeżenia (to głównie plastik i w dodatku średnio spasowany). Minusem jest też to, że wóz jest dość „porywisty”, szczególnie w warunkach jazdy miejskiej. Skrzynia EDC średnio się sprawdza w takim wariancie jazdy.