Renault Clio Williams należał do limitowanej, sportowej edycji, stworzonej przez Renault. Mimo że w swojej nazwie miał dodatek „Williams”, to zespół F1 nie odegrał zbyt wielkiej roli w produkcji tego auta. Firma Renault nie specjalizowała się wcześniej w produkcji samochodów sportowych, dlatego też Clio Williams zaskoczył niejednego fana sportowych aut. To wręcz kultowy hot-hatch z lat 90-tych, najlepiej oceniany przez sportowych dziennikarzy.
Wygląd – najważniejsze cechy charakterystyczne
Renault Clio Williams charakteryzował się granatowym, intensywnym lakierem i złotymi felgami z 15-calowymi kołami. Jego wytłoczona na środku maska wskazywała na potężny silnik znajdujący się w środku. Bardzo dobre oświetlenie z lampami przeciwmgielnymi doskonale uzupełniły przednią belkę. Samochód był wyposażony w przednie wentylowane hamulce tarczowe, a z tyłu w tarczowe. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny Macphersona i stabilizator przechyłów. Wewnątrz można było liczyć na pięć miejsc siedzących. Dzięki temu samochód był bardzo przestronny, co mogło nieco zaskakiwać, że auto o cechach sportowych posiada nienaganne siedzenia i wysoki komfort. Przednie fotele posiadały regulację lędźwiową i wyszyte logo Williamsa na oparciu. Ponadto dobrze trzymały ciało w zakrętach. Zegary z licznikiem do 240 km/h, dywaniki, gałka zmiany biegów miały niebieskie kolory. Panel był bardzo dobrze widoczny i oprócz wskaźników prędkości, obrotów czy poziomu paliwa, można było liczyć na wskaźnik ciśnienia i temperatury oleju. Jednak ogólne wyposażenie wewnątrz było bardzo ubogie. Pojemność bagażnika przy złożonych siedzeniach wynosiła 265 litrów pojemności. Natomiast rozkładając siedzenia, można było ją powiększyć do 1055 l.
Nadwozie
Renault Clio Williams to hatchback z trzema drzwiami i pięcioma miejscami siedzącymi. Jego długość wynosiła 3712 mm, wysokość 1365 mm, a szerokość 1641 mm. Rozstaw osi to 2472 mm. Masa pojazdu wynosiła niecałą tonę, natomiast masa całkowita nie przekraczała 1500 kg. Zbiornik paliwa miał pojemność 50 litrów.
Dane techniczne
Silnik
Ta sportowa limitowana edycja posiadała pod swoją maską 2-litrowy, szesnastozaworowy rzędowy silnik (F7R), z czterema cylindrami o mocy 150 KM, co zapewniało doskonały stosunek mocy do wagi auta, bez dodatkowej turbosprężarki, za to z wielopunktowym wtryskiem.
Osiągi
100 km/h mogliśmy zobaczyć na prędkościomierzu już w niecałe 8 sekund. Natomiast prędkość maksymalna, jaką osiągał ten samochód, wynosiła 215 km/h i wspomagana była przez manualną skrzynię z pięcioma przełożeniami i napędem na przód. 150 KM auto osiągało przy 6100 obr/min. Maksymalny moment obrotowy to 175 Nm przy 4500 obr/min.
Spalanie
W cyklu mieszanym samochód palił około 8 l/100 km. Poza miastem wartość ta spadała do około 6,5 l/100 km, natomiast w mieście nie pogardził ponad 10 litrami. Maksymalny zasięg na pełnym baku w trasie mógł wynieść około 650 kilometrów.
Produkcja
1992 -1993 rok- rozpoczęcie produkcji Renault Clio Williams i wypuszczenie auta na sprzedaż
1995 rok – zakończenie produkcji
Oferta rynkowa
Ze względu na to, że w pierwszej serii wyprodukowano niecałe 5,5 tys. sztuk modeli Reanult Clio Williams, niezwykle trudno jest znaleźć na rynku dobrze utrzymane Clio. Jeszcze siedem lat temu można było spotkać na polskich aukcjach to auto za kwoty sięgające ponad 20 tysięcy. Obecnie sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ trudno na polskiej aukcji znaleźć jakikolwiek egzemplarz. Ceny na zagranicznych aukcjach wynoszą ponad 14 tys. funtów. Samochód ten stał się prawdziwym klasykiem, który już nigdy na wartości nie straci.
Opinie
To niewielkie auto gwarantowało dobrą zabawę za kierownicą. Dwulitrowa jednostka i 150 KM w tak lekkim nadwoziu zrobiło swoje i pozwoliło stworzyć wręcz wybuchową mieszankę. Mimo to, że w pierwszej wersji nie było ani poduszki powietrznej, klimatyzacji, ani nawet układu ABS, to Clio Williams zachował swój agresywny wygląd i sportowy charakter. To nie był samochód dla początkującego kierowcy, ale dla takiego, od którego to auto wymagało najlepszych umiejętności, żeby móc pożerać każdą drogę.