Peugeot 104 ZS

Pojawienie się wiele lat temu inicjałów ZS na Peugeocie 104 coupe, oznaczało początek niezwykłej rewolucji dla Peugeota. Aby zwiększyć sprzedaż i zmierzyć się z kryzysem naftowym, powstała sportowa wersja. Wersja ZS.

Charakterystyka małego auta

Wersja ZS została stworzona przez francuskich inżynierów, aby móc rywalizować w wyścigach. Z tego względu trzeba było wybudować wtedy 1000 aut cywilnych. Peugeot 104 ZS jak na lata 70-te był bardzo oryginalny i nowoczesny. Krótki rozstaw osi i brak wspornika mogły nieco szokować, ale dzięki temu był to samochód o dużym temperamencie, który pozwalał w pełni cieszyć się silnymi emocjami. Model ZS był bardzo delikatny, opływowy i nie wyróżniał się niczym szczególnym. Metalowe koła i chromowane logo ZS na masce i bagażniku, a także chromowane zderzaki z czarnym paskiem pośrodku sprawiało, że 104 ZS było bardzo stonowane. Auto wyposażono również w dosyć duże prostokątne lampy. Wewnątrz umieszczono trójramienną kierownicę i elektroniczny obrotomierz. Miękka tapicerka z tkaniny, a także bardzo wygodne fotele z zagłówkami i dywaniki z przodu dodawały 104 ZS przytulności . Kabina tego auta nie była stworzona „na bogato”, ale mimo wszystko oferowała dosyć sporo miejsca.

Nadwozie i podwozie

Peugeot 104 ZS wykonany był w wersji Coupe. Jego waga wynosiła zaledwie 780 kg. Długość to 3300 mm, szerokość wynosiła 1520 mm, a wysokość 1340 mm. Rozstaw osi miał 2230 mm. Peugeot 104 ZS posiadał cztery miejsca siedzące. Podwozie jak na lata 70-te było niezwykle nowoczesne. Pojawiło się w nim zawieszenie MacPhersona z przodu oraz pionowe ramię ze sprężynami z tyłu. 104 ZS został również wyposażony w stabilizator o szerokości 22 mm z przodu i 15 mm z tyłu. Przez to model ten wykazywał lekkie podsterowanie, ale mimo twardych sprężyn i krótszego zawieszenia, był dosyć elastyczny. Hamulce, w jakie został wyposażony ZS, wspomagane były z przodu tarczami, natomiast z tyłu bębnami.

Dane techniczne

Silnik

Ten niewielki samochód miał pod maską 1.1 czterocylindrowy silnik, z wałkiem rozrządu w głowicy, który ustawiony był poprzecznie i pochylony do tyłu. Jego moc, którą osiągał to 66 KM.

Osiągi

Peugeot 104 ZS od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 12,4 sekundy. Maksymalną moc osiągał przy 6200 obr/min, którą wspomagała czterobiegowa manualna skrzynia. Maksymalną prędkość, jaką z siebie wydobywał to aż 155 km/h. Dzisiaj ta prędkość może nie robi na nikim wrażenia, ale cofając się cztery dekady wstecz, był to naprawdę niezły wynik, co pokazywało duży temperament tego auta.

Spalanie

Przy oszczędnej jeździe model ten spalał około 7 l/100 km. Natomiast przy bardziej sportowej, pochłaniał nawet 12,5 l/100 km.

Produkcja Peugeot 104 ZS

1976 rok – na rynek wprowadzono sportową wersję ZS

1980 rok – do wersji ZS wprowadzono silnik 1,4 z 72 KM. Liczba 104 znikła z maski samochodu i powstała nowa grafika ZS 72

1982 rok – ZS otrzymuje skrzynię biegów z 5 przełożeniami

1985 rok – zakończono produkcję Peugeota 104 ZS w ilości około 80 tys. egzemplarzy

Oferta rynkowa

Obecnie Peugeot 104 ZS jest autem prawie niedostępnym na rynku, ze względu na niewielką ilość wyprodukowanych sztuk, jak również wiek. Żeby odnaleźć ten egzemplarz i móc wrócić do czasów dzieciństwa, trzeba mieć mnóstwo cierpliwości. Trudno podać również cenę auta, ponieważ aukcje z tym modelem należą do rzadkości.

Opinie

Peugeot 104 ZS był autem bardzo przyjemnym w prowadzeniu i mógł być używany codziennie. Łatwa konserwacja i dostępność na tamten czas części sprawiały, że cieszył się sporą popularnością. Idealnie nadawał się zarówno do jazdy na długich dystansach, jak i po mieście. Był też początkiem stworzenia w stajni Peugeota niezwykle szybkiego, sportowego i popularnego następcy.