Renault 5 Turbo

Renault 5 Turbo to niesamowity samochód, który był przeznaczony zarówno do rajdów, jak również do zwykłego użytku drogowego. Jednak, aby wersję rajdową dopuszczono do wyścigów, była konieczna budowa auta drogowego. Jego specyficzny wygląd sprawiał, że nie można go było pomylić z żadnym innym samochodem.

Wygląd zewnętrzny i wnętrze inne niż wszystkie

Sylwetka zewnętrzna auta drogowego była nieco szersza od wersji rajdowej. Posiadała szersze koła, a przed tylnymi nadkolami, zaraz za słupkiem, znalazły się ogromne wręcz wloty powietrza. Natomiast powietrze z komory silnika miało ujście tunelami z wylotami, które były osadzone przy tylnych lampach. Niestety taki wygląd nie przełożył się na dobrą aerodynamikę.

W tym modelu miejsce zarezerwowano tylko dla dwóch osób. Fotele, w których mogły zasiąść, były bardzo wygodne, ale ich poziom regulacji nie był zbyt wielki. Kierownica obszyta skórą z dwoma ramionami, też była widokiem niecodziennym. Poza tym znalazły się tam nietuzinkowe, drapieżne odcienie i surowy sportowy duch. Lista dodatkowych opcji była krótka. Tu nie chodziło o luksus, tylko o prawdziwe, głębokie i sportowe emocje. Ze względu na to, że w Renault 5 Turbo maksymalnie pozbywano się niepotrzebnego balastu, nie należało ono do cichych. Zrezygnowano w nim z wygłuszenia wnętrza i silnika, który powodował niemały hałas.

Nadwozie i podwozie

Renault 5 Turbo to 3-drzwiowy hatchback. Aby maksymalnie obniżyć wagę auta, elementy nadwozia, takie jak drzwi, klapy i dach, wykonano z aluminium. Natomiast inne elementy typu maska, zderzaki, błotniki czy spoiler wykonano z tworzyw sztucznych. Dzięki temu masa pojazdu wyniosła niecałą tonę. Podwozie zostało usztywnione. Zastosowano tu również wentylowane hamulce tarczowe i zmniejszono prześwit w porównaniu do zwykłego Renault 5. Renault 5 Turbo posiadał aż 93-litrowy podwójny zbiornik paliwa. Długość auta wynosiła 3724 mm, szerokość 1778 mm, a wysokość 1344 mm. Rozstaw osi wynosił 2431 mm.

Silnik

Ten mały samochodzik posiadał w sobie 1,4-litrowy, rzędowy silnik z czterema cylindrami, układem wtryskowym Bosch K-Jetronic, a także turbosprężarkę Garretta T3 z dużym intercoolerem.

Dane techniczne – osiągi

Turbosprężarka i intercooler spowodowały, że przy sześciu tysiącach obrotów na minutę Renault 5 Turbo osiągnął aż 162 konie mechaniczne. Ciśnienie doładowania dochodziło do 0,85 barów, a  zastosowanie intercoolera pozwoliło zatrzymać około 40 KM. Maksymalny moment obrotowy w tym aucie wynosił 210 Nm przy 3200 obr/min. Dzięki takim parametrom „setka” pojawiała się już w niecałe 7 sekund, a prędkość maksymalna dochodziła do 205 km/h, którą wspomagała 5-biegowa manualna skrzynia. Auto miało napęd na tylną oś.

Spalanie

Spalanie w tym aucie nie należy do najniższych. Samochód średnio zużywał 15,7 l/100 km. Mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu sprawiało, że auto nie gardziło nawet ponad 20 l/100 km.

Przegląd produkcji

1980 rok – ruszyła produkcja Renault 5 Turbo

1985 rok – zakończono produkcję w ilości ponad 1800 egzemplarzy

Oferta rynkowa

Większość samochodów miała ciężkie życie. Długie lata, które minęły od produkcji, sprawiły, że auta te były zaniedbywane, bardzo często zmieniane i tunigowane. Za pięknie zachowane egzemplarze trzeba zapłacić na zagranicznych aukcjach nawet około 135 tys. euro. Na polskich popularnych aukcjach internetowych niestety nie znajdziemy żadnej sztuki tego wyjątkowego auta.

Opinie

Renault 5 Turbo to dzisiaj prawdziwy klask. To wręcz ikona lat 80-tych, którą można porównać do małej rakiety. Jak na początek lat 80-tych, stworzenie auta z takimi parametrami i osiągami, okazało się naprawdę imponujące. Egzemplarze, które jeszcze można czasami spotkać na drodze, budzą niemałą sensację, a doskonale zachowane Renault 5 Turbo, gwarantuje dobrą i ekscytującą zabawę za kółkiem.