Nissan Pulsar, w podstawowej wersji był kompaktowym samochodem osobowym. Produkowano go w latach 1978-2006. Był następcą modelu Cherry, by następnie ustąpić miejsca modelowi Tiida. Pulsar miał napęd na przednią oś, część egzemplarzy sprzedawana była pod nazwami Nissan Sunny lub Nissan Almera. Znana była też wersja sportowa występująca pod nazwą GTI-R.
Historia modelu
Nissan Pulsar występujący też pod nazwą Sunny doczekał się kilku generacji. Miały oznaczenia B11, B12/N13 oraz B13/N14. To właśnie z tej ostatniej generacji wyewoluował model GTI-R.
Sunny czy też Pulsar N14 pojawił się w 1991 roku. Kierowcy mogli wybierać pomiędzy 3-drzwiowym hachbackiem, 5-drzwiowym liftbackiem, 4-drzwiowym sedanem oraz kombi. Samochód był napędzany silnikami benzynowymi o mocach 75, 90, 102 z wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz i 143 KM. Tę ostatnią jednostkę montowano w 3-drzwiowych i 5-drzwiowych GTi.
Następna w kolejności była interesująca nas wersja GTi-R z silnikiem o mocy 226 KM. Dostępna była wyłącznie w wersji 3-drzwiowego hatchbacka z napędem na cztery koła. Warto też wspomnieć o tym, że oferowano również diesla o pojemności 2, 0 l i mocy 75 KM. Tymczasem japońska wersja Pulsar, dostępna była tylko w wersji 3-drzwiowej z silnikami 1, 5 l i 94 KM, 2, 0 l i 230 KM.
Nissan Pulsar GTI-R rajdowy
Nissan Pulsar GTI-R ma za sobą sportową karierę. Ten trzydrzwiowy hatchback w Japonii był znany pod nazwą Sunny GTI-R. Produkowano go w latach 1990-1994 z przeznaczeniem do wyścigów WRC. Powstawał zgodnie z zgodnie zasadami grupy A sportów motorowych.
Jego najmocniejsza wersja zawierała turbodoładowany 2, 0-litrowy silnik o mocy 230 KM. Jego nadwozie wyglądało zasadniczo jak standardowy trzydrzwiowy N14. Jedyną różnicą było duże tylne skrzydło. Skrzynia biegów była manualna i 5-stopniowa, samochód miał oczywiście napęd na cztery koła. Prędkość maksymalna to 232 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 w 5, 4 sekundy. Słabsza wersja europejska rozpędzała się w 6, 4 sekundy.
GTI-R w wersjach osobowych
Nissan Pulsar GTI-R był też dostępny, jako auto przeznaczone do użytku drogowego. Takim modelem był GTI-RA. Posiadał standardowe wyposażenie, czyli klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka oraz ABS . W sierpniu 1992 roku Nissan wprowadził kilka modyfikacji, które można dziś nazwać face liftingiem, unikalne wykończenia wnętrza modelu GTI-R z zastąpiono wykończeniami takimi samymi jak w całej rodzinie N14.
Kolejną propozycją dla codziennych kierowców był Nissan Pulsar GTI-RB. Ta wersja była bardziej luksusowa. Posiadała takie udogodnienia, jak klimatyzacja, elektryczne szyby i ABS. Wiele z tych standardowych dziś elementów było dostępnych po odpowiedniej dopłacie. Jeśli chodzi o silnik, to pozostał on taki sam jak model RA. Wprowadzono jedynie niewielkie zmiany mechaniczne. W skrzyni biegów zastosowano ograniczenie, dodano przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Opisywany model Nissana można śmiało nazwać prawdziwym hot hatch. Jedna z jego wersji była w końcu używana do prawdziwych wyścigów WRC. Nieco ugrzecznione wersje GTI-RA i GTI-RB mocno nie odbiegały od pierwowzoru. Dziś jest to pojazd wręcz legendarny.