Citroen Saxo VTS

Citroen Saxo był samochodem solidnym, trwałym i produkowanym jako auto miejskie. Jednak francuski koncern nie zapomniał o miłośnikach sportowej jazdy i przygotował dla nich model VTS, wyposażony w mocny silnik, który dawał niesamowitą frajdę z jazdy.

Charakterystyka VTS

Saxo VTS różnił się nieco od zwyczajnej wersji innymi zderzakami zarówno z przodu, jak i z tyłu, inne były też progi, plus pakiet ospojlerowania. Wewnątrz można było liczyć na welurową tapicerkę, kubełkowe, sportowe fotele z zagłówkami, które idealnie trzymały ciało w zakrętach i można je było regulować. Pasażerowie z tyłu nawet po kilku godzinach jazdy nie mogli narzekać, dzięki miękkiej i wygodnej kanapie. Najwygodniej jednak było z  tyłu zasiąść w cztery, a nie pięć osób. Deska rozdzielcza również oddawała charakter najmocniejszego w ofercie Saxo. Obrotomierz, wbudowane radio, centralny zamek i elektryczne opuszczanie przednich okien czy elektryczne lusterka, były standardem w tym aucie. Jakość plastików zastosowanych VTS nie odbiegała od klasowej średniej. W wyposażeniu jako dodatkowe opcje można było liczyć na wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne, ABS czy klimatyzację.

Nadwozie i podwozie

Citroen Saxo VTS był dostępny jako 3-drzwiowy hatchback. Wnętrze auta zapewniało niezwykłą wygodę i przestronność, dzięki pięciu miejscom siedzącym. Długość auta wynosiła 3718 mm, szerokość 1620 mm, natomiast wysokość 1360 mm. Rozstaw osi to 2385 mm. Maksymalna pojemność bagażnika, na którą mogliśmy liczyć w tym samochodzie przy rozłożonych siedzeniach to 953 litry. Przy złożonych wartość ta była dosyć spora i wynosiła niecałe 300 litrów. Zbiornik paliwa miał pojemność 45 litrów. Masa własna pojazdu to 907 kg, natomiast pojazd w pełni gotowy do jazdy osiągał 1380 kg. Z przodu w zawieszeniu znalazły się kolumny McPhersona, natomiast z tyłu belka z wahaczami i drążkami skrętnymi oraz tarczowe hamulce z przodu i z tyłu. Poza tym przednie zaciski zostały użebrowane w celu lepszego chłodzenia. Również podłoga w wersji VTS  została wzmocniona.

Citroen Saxo VTS

Dane techniczne

Silnik

Pod maską tego auta drzemał 16-zaworowy, rzędowy silnik o pojemności 1,6 z wielopunktowym wytryskiem, wspomagany przez 5-biegową, manualną skrzynią biegów z napędem na przednią oś.

Osiągi

118 KM VTS osiągał przy 6600 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 145 Nm uzyskiwał przy 5200 obr/min. W połączeniu z masą pojazdu dawało to niesamowite osiągi. Maksymalna prędkość, jaką osiągał to aż 205 km/h, co dawało wspaniały rezultat. Od 0-100 km/h rozpędzał się w 8,7 sekundy, co nawet i dzisiaj zaskoczyłoby niejedno nowsze i mocniejsze auto.

Spalanie

Zużycie paliwa w mieście oscylowało w granicach 9,5 l/100 km, chociaż często spotyka się wartości przekraczające to zużycie do około 11,4 l/100 km. W trasie wartość ta spadała do 6,3 l/100 km, natomiast w trybie mieszanym była bardzo dobra i osiągała 8,5 l/100 km. Cykl mieszany to ponad 550 km na pełnym baku.

Przegląd produkcji

1996 roku jesień – na rynku pojawia się Citroen Saxo VTS w trzydrzwiowej wersji z silnikiem 1,6 16V.

2003 rok- zakończono produkcję auta

Oferta rynkowa – Allegro, OtoMoto, Olx

Citroen Saxo VTS często był wybierany do rajdów. Oferta na rynku wtórnym nie jest zbyt wielka, jeśli chodzi właśnie o tę sportową wersję. Często ich stan jest po prostu opłakany,  ze względu na to, że były ostro traktowane, ale można znaleźć też prawdziwe perełki.

Na Allegro Citroen Saxo VTS przygotowany pod rajdy z 2000 roku może kosztować nawet ponad 16 tys. zł.

Na OtoMoto za auto z 1996 roku trzeba wyłożyć około 8 tys. zł. Można też zakupić młodsze egzemplarze za mniejsze pieniądze (około 5tys. zł), które wymagają doinwestowania. Natomiast za auto z 1999 roku przygotowane pod rajd, trzeba wydać około 12 tys. zł.

Tuning Saxo VTS

W tym aucie możliwe jest wykonanie Chiptunigu, który podniesie moc z 118 KM do 129 KM i moment obrotowy do 158 Nm. Większą moc można również uzyskać  przez zmianę dolotu lub przeróbkę wydechu.

Opinie

Citroen Saxo VTS był autem uwielbiającym zakręty. Odpowiednio wzmocnione zawieszenie, wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i tarczowe z tyłu, zapewniały krótką drogę hamowania. Bardzo podobało się to osobom, wybierającym ten model do rajdów, nie mówiąc już o mocy i prędkości. Spora ilość miejsca w bagażniku, która była niewiele mniejsza niż nawet w młodszych autach kompaktowych, stanowiła wygodne rozwiązanie nie tylko w podróży do miasta, ale również i poza nim. Warto jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz – Citroen Saxo VTS produkowany był w ocynku. Z tego względu nie występowały w nim problemy z rdzą. Częściej usterki dotykały tylnej belki, szczególnie w sportowej jeździe. Mimo to bardzo dobry wygląd, doskonałe osiągi, nieduże spalanie i wspaniałe zachowanie na drodze, czyniło z tego auta naprawdę pożądaną zdobycz.