BMW M140i

BMW M140i

BMW M140i to drugi najdroższy hothatch dostępny na rynku (najdroższe jest Audi RS3). Cena bazowa za wersję 5-cio drzwiową i napędzaną na 4 koła zaczyna się powyżej 200 tyś złotych. Mercedes AMG A45 jest tańszy i… szybszy. Długo myślałem co mogłoby zachęcić do zakupu BMW i znalazłem parę ciekawych elementów przemawiających za zakupem BMW M140i, które warto rozważyć.

Silnik

Auto wyposażono w doładowany trochę sześciocylindrowy silnik o pojemności 3 litrów, który osiąga moc 340KM. To dobry wynik, ale Mercedes czy Audi mają większą moc. Podobnie moment obrotowy, ten w BMW jest też niższy niż u konkurentów. Oczywiście to nadal znacznie więcej niż w na przykład Alfie Romeo Giulietta Veloce czy Hondzie Civic Type-R, ale mówimy przecież o samochodzie za ponad 200 tyś złotych.

Prędkość maksymalna wynosi oczywiście 250 km/h, a przyspieszenie do 100km/h to 4,4 sekundy w wersji z napędem na obie osie, i 4,8 sekundy w wariancie z napędem na sam tył. Warto dodać, że wersja napędzana wyłącznie na tył jest około 17 tyś tańsza.

Wygląd

To może być dla jednych ogromną zaletą, dla innych wadą. M140i wygląda jak każde inne BMW serii 1. Nie ma wyszukanych dyfuzorów, extra spojlerów, 4 rurek wydechowych. Po prostu standardowa seria 1. Jeżeli więc poszukujesz auta, którym będziesz na światłach imponować tym którzy nie wiedzą czym jeździsz – bardzo dobry wybór. Podobnie jeżeli nie chcesz się rzucać w oczy tak żeby całe osiedle wiedziało, że masz potwora. Czy też lubisz widzieć minę kolesi w szybkich brykach, którym właśnie odjechałeś i pozostał im widok dwóch oddalających się czerwonych reflektorów. Co więcej, ten samochód nawet nie brzmi inaczej czy głośniej. Po prostu solidne BMW i trzeba na prawdę być ekspertem aby odróżnić M140i od zwykłej 120 dla przykładu.

Auto można też nabyć w opcji 3 drzwiowej. Na takiej operacji zaoszczędzimy 3 tysiące złotych. Niewiele, ale mamy wybór. Mercedes jest tylko w wersji 5 drzwiowej.

Napęd

To druga rzecz która działa na plus BMW M140i. Auto ma napęd na 4 koła, co przy takiej mocy jest raczej rozsądnym wyborem, ale można przód wyłączyć! A tylko tylny napęd w dość lekkim samochodzie z 340KM na pewno da mnóstwo zabawy. Można też nabyć auto wyłącznie z napędem na tylną oś. Wtedy BMW w kategorii aut napędzanych na jedną oś auto nie ma równych.

A co jak nas nie stać – tańsze serie 1

Załóżmy jednak, że bardzo chcemy mieć BMW serii 1, ale nie chcemy wydawać bądź nie mamy ponad 200 tyś złotych. Wtedy pozostaje nam wersja 125i lub 125d, czyli szybka, prawie dwulitrowa benzyna lub diesel o mocy 224KM. Oba silniki – diesel i benzyna – mają podobne parametry. Diesel charakteryzuje się oczywiście wysokim momentem obrotowym wynoszącym 450 Nm, tylko 50 mniej od wersji M140i, ale nie przekłada się to na przyspieszenie czy prędkość maksymalną (auto jest naturalnie nieco bardziej elastyczne). Przyspieszenie wersji benzynowej to 6,1 sekund (diesel 6,3 sekundy), a prędkość maksymalna 243 km/h (diesel 240 km/h). Cena wersji benzynowej zaczyna się od 144 tyś PLN. To nadal dużo, ale to przecież BMW.

Różnice w silniku wersji M140i oraz wersji 125i są oczywiście ewidentne, w wyglądzie jak już pisaliśmy zmian istotnych nie ma. Sami zobaczcie:

Tak prezentuje się BMW 125i

Tak prezentuje się BMW M140i

BMW 125i z tyłu

BMW M140i z tyłu

BMW 125i wnętrze

BMW M140i wnętrze

Tuning

Tutaj największa niewiadoma. Auto jest na rynku od końcówki roku 2016. Silnik M140i wydaje się mało wyżyłowany, więc powinien zapewniać dobrą bazę to tuningu. Skoro Mercedes AMG45 wyciąga 380KM z pojemności 2litrow, to ile koni można wyciągnąć z 3litrow? Matematyka pokazuje, że z BMW powinno spokojnie dać się wyciągnąć ponad 450KM. Niestety matematyka tak nie działa w świecie silników samochodowych.

Za około 2 tyś PLN można kupić moduł który podniesie moc do nieco ponad 400KM, a moment obrotowy do około 570 Nm. Prosto i całkiem skutecznie.

Nie udało mi się znaleźć informacji o maksymalnej prędkości po usunięciu blokady 250km/h. Na youtube są filmiki pokazujące przyspieszenie jak i prędkość maksymalną, licznik standardowo jest wyskalowany do 260 km/h, ale żaden ze znalezionych filmików nie pokazywał pojazdu jadącego szybciej.