BMW 125d

Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na BMW M140i, lub bardzo lubisz silnik diesla, to BMW 125d to model „szyty na miarę dla ciebie”. Idealnie przylega do kierowcy, co nie oznacza, że nie brakuje w nim komfortu i radości z jazdy. Mocny, sportowy charakter z interesującym nadwoziem podkreślony 18-calowymi obręczami, na pewno da kierowcy maksymalną przyjemność w pokonywaniu kolejnych kilometrów. I choć nie ma mocy wersji M140i, ponad 200KM pozwala zaliczyć go do kategorii hothatchy.

Wygląd zewnętrzny

BMW 125d posiada wspaniałą sylwetkę, która w pakiecie M, wyposażona jest w 18-calowe alufelgi z niebieskimi zaciskami. Chromowane końcówki dwóch rur wydechowych, a także poszerzone nadkola i agresywny przedni zderzak sprawia, że to auto posiada oryginalny, ale nie przekombinowany wygląd.

Wnętrze

Ze względu na to, że otwory na drzwi nie są zbyt wielkie, na początku możemy mieć problemy ze wsiadaniem do tego auta. Jednak wyposażenie wnętrza, jakie gwarantuje BMW, od razu przyćmiewa tę niewielką wadę. Znakomicie wyprofilowane, sportowe fotele, które posiadają regulację bocznego podtrzymania, idealnie obejmują ciało zarówno kierowcy, jak i pasażera, dając poczucie bezpieczeństwa szczególnie w zakrętach. Nieco gorzej jest, jeśli chodzi o samą pozycję za kierownicą. Oczywiście regulacja koła kierownicy i fotela pozostają bez zarzutu, ale kierowca o średnim wzroście może niedostatecznie widzieć zegary i jego wskaźniki przez zasłaniającą obręcz kierownicy.

Wygląd zegarów jest dosyć charakterystyczny jak dla BMW, a środkowa konsola delikatnie zwrócona jest w stronę kierowcy. Wykonanie i materiały są idealnie skonstruowane na poziomie marki Premium. Komputer pokładowy obsługuje się pokrętłem zamontowanym między siedzeniami, a interfejs jest intuicyjny i łatwy w obsłudze.

Nadwozie

BMW 125d to bardzo popularny Hatchback z tylnym napędem. Rozstaw osi  wynosi niecałe 270 cm. Model posiada 5 drzwi i mieszczą się w nim cztery osoby. Przedział bagażowy ma objętość 360 l, co może nie zachwycać, ale po rozłożeniu siedzeń powierzchnia wzrasta do 1200 litrów. Długość auta to nieco ponad 4324 mm, a wysokość to niespełna 1421 mm. Masa własna pojazdu to niecałe 1400 kg.

BMW Seria 1 125d

Dane techniczne

Silnik

BMW 125d wyposażone jest w dwulitrowy silnik Diesla, połączony z trubodoładowaniem, który osiąga 218 KM, co przekłada się na bardzo zadawalające osiągi.

Osiągi i napęd jezdny

Według producenta to auto rozpędza się od 0 do 100 km/h już w 6,5 sekundy.  Jego moment obrotowy wynosi 450 Nm od 1500 obr./min, co przekłada się na niezwykłą dynamikę jazdy. Osiągnięcie maksymalnej prędkości 240 km/h na liczniku w tym aucie, to bułka z masłem. W zależności od trybu jazdy, jaki wybierzemy, możemy skorzystać zawsze z fantastycznego wachlarza mocy i momentu obrotowego, który zdecydowanie pokazuje drapieżną stronę tego auta. W połączeniu z ośmiobiegową automatyczną przekładnią, która współpracuje z napędem, daje dodatkowo niezwykłe doznania podczas jazdy. Nie sposób tu również nie wspomnieć o wysokim komforcie jazdy, który zapewni tryb Comfort. Idealnie tłumi on nierówności naszych polskich nawierzchni.

Spalanie

BMW 125d bardzo dobrze sprawdza się w jeździe po mieście i na trasie, zarówno szybko, jak i wolno. Można by powiedzieć, że to prawdziwy kameleon, który odnajdzie się w każdych warunkach. W trybie Eko BMW spala około 5 l/100 km, natomiast przy bardziej dynamicznie wciśniętym pedale gazu nie pogardzi 10-11 l/100 km.

BMW Seria 1 125d widok z tyłu

Cena BMW 125d

Cena tego nowego modelu zaczyna się od około 140 tys. zł. W zależności od dodatkowych opcji, z jakich skorzystamy, może przekroczyć nawet nieco 200 tys. Nie ma co się oszukiwać – lepszy sprzęt audio czy automatyczna klimatyzacja wymagają dopłaty, nie mówiąc już o pakiecie M, który posiada sportowy układ hamulcowy czy automatyczną skrzynię biegów.

Za auto u dealera z 2016 roku musimy wydać około 150 tys. zł. Natomiast na popularnych aukcjach internetowych na ten moment ciężko to auto w ogóle znaleźć.

Przegląd

2017 – BMW 125d Facelifting. Auto  z nadwoziem Hatchback, z 5-cioma drzwiami i 5-cioma miejscami siedzącymi produkowane od 2017 roku z pojemnością silnika diesla o pojemności 2 litrów. Moc silnika to 224 KM przy 5200 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 310 Nm przy 1400-5000 obr/min. Posiada 8 – stopniową automatyczna skrzynie biegów, z napędem na tylną oś. Prędkość maksymalna, jaką osiąga BMW Facelifting to 243 km/h przy przyspieszeniu od 0 do100 km/h w 6,1 s. Spalanie w mieście oscyluje w granicach 7,5 l/100 km, natomiast na trasie wartości te wynoszą około 5 l/100 km. Cena auta w pakiecie podstawowym to około 155 tys. zł.

2017 – BMW 125d Sport Shadow (F21 II) z nadwoziem Hatchback. Silnik diesla o pojemności 2.0 i 224 KM, z prędkością maksymalna 240 km/h. Cały układ napędowy osiąga 450 Nm. Wersja ta posiada 3 drzwi z czterema miejscami w środku z maksymalną pojemnością bagażnika 1200 l. Cena auta wynosi ponad 170 tys. zł.

2015 – do obecnej chwili – BMW 125d M Sport (F20 II). Auto z nadwoziem Hatchback, 5-cio drzwiowy z czterema miejscami, o 2.0 silniku diesla, rzędowy z czterema cylindrami i 224 KM. Jego maksymalna prędkość wynosi 240 km/h. Układ napędowy osiąga 450 Nm. Średnie spalanie to około 4,3 l/100 km. Cena tej wersji waha się w granicach od około 163 tys. do 173 tys. zł.

2011 – Rozpoczęto produkcję BMW F20 w wersji Hatchback – 125d w porównaniu z innymi modelami z tej serii posiada 8-biegową przekładnię automatyczną.

Tuning BMW 125d

W BMW 125d można dla powiększenia zakresu mocy wykonać chip tuning. Z podstawowej mocy 218 KM można osiągnąć dodatkowe 44 KM mocy więcej (262 KM), zwiększając moment obrotowy z 450 Nm do 507 Nm. Inną alternatywą dla chip tuningu jest zastosowanie zewnętrznych modułów mocy, które w każdej chwili można wymontować, przywracając auto do parametrów fabrycznych. Z oryginalnej mocy 218 KM można uzyskać w tym przypadku 240 KM.

Opinie

Może BMW 125d nie jest idealnym autem rodzinnym, a jego cena może być dla niektórych zaporowa, to jednak radość z jazdy, jaką może dawać seria z 218-konnym silnikiem, jest niepodważalna. Poza tym pakiet ciekawych rozwiązań zasługuje zdecydowanie na to, żeby przyjrzeć się temu autu z bliższej perspektywy.  Może początkowy klekot, który silnik diesla wydaje, nie brzmi zbyt zachęcająco, ale znakomite właściwości jezdne, zmienny charakter i fantastyczne osiągi, zostawią większość pasjonatów ścigania z tyłu w kłębach dymu.