Ford Fiesta ST

Rodzina samochodów Forda co rusz powiększa się o kolejne modele. Nie tak dawno na rynku motoryzacyjnym pojawił się kolejny „gigant” tej marki – Ford Fiesta ST, którego niemal na samym starcie okrzyknięto „mocnym zawodnikiem”. Sekret jego siły tkwi nie tyle w maksymalnych osiągach, jeśli chodzi o prędkość, ale przede wszystkim w jakości jego prowadzenia. Samochód sam w sobie stanowi fenomen, zwłaszcza jeśli chodzi o idealne wręcz zestrojenie zawieszenia, a także fenomenalną trakcję. Najlepiej jednak wszelkie zalety Forda Fiesta ST wypróbować osobiście, siadając za kierownicą.

Ford Fiesta ST – nadwozie

Fordy Fiesta ST, niezależnie od danego modelu, stanowią typowe hatchbacki, dysponujące dodatkowymi drzwiami z tyłu, za pomocą których użytkownik uzyskuje bezpośredni dostęp do przestrzeni bagażnikowej. Ogółem rzecz biorąc, na rynkach amerykańskich model ten dostępny jest w dwóch wersjach 5-drzwiowej oraz 3-drzwiowej. Niestety, w Europie można kupić tylko tę drugą wersję, która w codziennym użytkowaniu okazuje się zazwyczaj mniej praktyczna, ponieważ utrudniony jest w niej dostęp do tylnych kanap, z drugiej jednak strony lepiej sprawdza się ona podczas szybkiej jazdy, Forda Fiesta ST zaprojektowano tak, aby doskonale spełniał on wymogi samochodów sportowych, stąd też wyposażono go w ogromny spojler usytuowany nad tylną klapą, pięknie ozdobione alufelgi, wydech z podwójną końcówką, a także rzucające się ozy wloty powietrza w zderzaku z przodu. W sprzedaży dostępne są fordy fiesta ST 2018, a także ford fiesta mk 6 i mk 7. Ford fiesta ST 2018 występuje tylko pod postacią 3- drzwiowego lub 5-drzwiowego hatchbacka, podobnie jak ford mk 7.  Z kolei ford mk 6 poza tymi dwoma standardowymi wersjami posiada także wersję sedan, która zdobyła szczególną popularność na rynku brazylijskim.

Dane techniczne – Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST posiada silnik typu EcoBoost z turbodoładowaniem oraz 6-bigową skrzynią. Liczba obrotów na minutę wynosi 5750,  ilość koni mechanicznych to 182 (niekiedy na skutek włączenia funkcji overboost liczba KM może wzrosnąć do 200). Maksymalnie można rozpędzić się do prędkości 220 km/h, przy czym zwraca uwagę płynność jazdy podczas zakrętów oraz rekordowo krótki czas rozpędzania się do prędkości 100 km/h wynoszący zaledwie 6,9 s. Ford Fiesta ST spala zaskakująco mało paliwa, nawet w trakcie dynamicznej, naszpikowanej zakrętami jazdy wartość ta w przeliczeniu na 100 km nie powinna przekraczać 10 l (w normalnych warunkach jest to 6 litrów).

Cena Forda Fiesta ST

Nowy Ford Fiesta ST kosztuje zazwyczaj ok 73 500 zł, co stawia go w kategorii jednych z najtańszych samochodów sportowych na polskim rynku. Jeśli jednak nie chcemy wydawać takich pieniędzy na zakup samochodu, można pokusić się o nabycie używanego auta w znacznie niższej cenie. Odpowiednie oferty znajdziemy m.in. na olx.pl, gdzie na przykład ford mk 6 z rocznika 2006 kosztuje 12 400 zł, a za model z 2011 roku trzeba zapłacić 20 000 zł. Fordy fiesta w bardzo atrakcyjnych cenach dostępne są również na allegro. Pl. Tutaj ceny pojazdu w zależności od jego wieku oraz stanu technicznego oscylują na poziomie od 10 000 zł do 30 000 zł.

Przegląd produkcji

Historia Forda Fiesta ST 4 sięga 1981 roku, kiedy to na rynku zadebiutowała Fiesta XR2. Dziesięć lat później po światowych drogach jeździła już 133-konna wersja RS Turbo. Fiesta z oznaczeniem ST pojawiła się w 2005 roku. Posiadała ona 150-konny silnik 2,0 Duratec HE. Model ten oferowano do 2008 roku.

Tuning i opinie o Fordzie Fiesta ST

Wiele osób zarzuca wersji ST zbyt mały opór przy zmianie biegów, dzięki czemu można byłoby zwiększyć przyjemne wrażenia płynące z jazdy sportowym samochodem. Godne pochwały jest idealne zawieszenie, pozwalające na płynne pokonywanie zakrętów.