Renault 5 Alpine to samochód legenda. Gdy pojawił się na rynku w wprowadził prawdziwą rewolucję. Powstały dwie generacje tego wozu, pierwszą produkowano w latach 1972-1985. Druga powstawała od 1984 do 1996 roku. Było to auto osobowe z segmentu B, które można śmiało nazwać jednym z pierwszych „hot hatch”.
Droga do hot hatch
Zaprezentowany w 1971 roku, Renault 5 do produkcji trafił rok później. Oferowane było w wersji 3 i 5-drzwiowego hatchbacka z napędem na przednią oś. Jako następca Renault 4, Alpine korzystał z jego rozwiązań mechanicznych. Silniki o pojemności od 0, 8 do 1, 2 litra montowano z przodu nadwozia. W późniejszych latach produkcji, postawiono na silniejsze jednostki napędowe. Ich pojemność wynosiła 1, 4 litra.
Co ciekawe, drążek zmiany biegów w pierwszych egzemplarzach Renault 5 znajdował się na desce rozdzielczej. Dopiero po dłuższym zastąpiła go dźwignia zamontowana w podłodze. W 1978 roku pojawił się silnik o pojemności 1, 2 litra, a wraz z nim automatyczna przekładnia. Jednakże to rozwiązanie nie cieszyło się dużą popularnością.
Silnik opisywanego auta znajdował się w głębi kabiny pasażerskiej, za skrzynią biegów. Rozwiązanie tego typu pozwoliło uzyskać więcej miejsca dla pasażerów oraz zwiększyć pojemność bagażnika. Co ważne, udało się wygospodarować przestrzeń dla koła zapasowego znajdującego się pod maską. Renault 5 było uważane za auto przestronne. jak na swój segment.
Warto też wspomnieć o 4-drzwiowym sedanie noszącym nazwę Renault 7. Była to odmiana R5, której produkcją zajmowała się FASA-Renault.
Reanult 5 Alpine i Alpine Turbo
W 1976 roku na rynku pojawiła się usportowiona wersja R5 Alpine. Modele przeznaczone do sprzedaży w Wielkiej Brytanii nazwano Gordini. W tym samochodzie zamontowano silnik o pojemności 1, 4 litra i mocy 93 KM. Za przenoszenie napędu odpowiadała 5-stopniowa skrzynia biegów.
Znaczące zmiany zaszły też w wyglądzie nadwozia i kół. Projektanci wyposażyli auto w felgi ze stopów lekkich oraz światła przeciwmgielne z przodu. Dodatkowo znacznie usztywniono zawieszenie.
Te modyfikacje sprawiły, że ta niewielka maszyna osiągnęła prędkość 168, 5 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 wynosiło 9, 7 s. Sprawdzono to w teście przeprowadzonym przez redakcję brytyjskiego magazynu „Motor”.
Po sześciu latach, w 1982 roku zaprezentowano Renault 5 Alpine Turbo. Był to bezpośredni następca wersji Alpine/Gordini. Pod maską znajdował się ten sam silnik o pojemności 1.4 litra. Różnicą był fakt zastosowania turbosprężarki Garrett T3. Jej użycie sprawiło, że moc samochodu wzrosła do 112 KM. Tym samym prędkość maksymalna podniosła się do 179, 9 km/h przy przyspieszeniu od 0 do 100 km/h na poziomie 8, 7 s.
Renault Le Car
Wielki sukces R5 Alpine w Europie sprawił, że producent postanowił wkroczyć na rynek północnoamerykański. Renault 5 zadebiutowało tam w 1976 roku, ponosiło nazwę Le Car. Oficjalnym dystrybutorem pojazdów zostało American Motors Company. Samochód był dostępny w około 1300 salonach. Mimo tego Le Car nie odniósł w USA dużego sukcesu. Przemawiał za nim komfort podróżowania oraz niskie spalanie wynoszące 6, 7 l w trasie oraz 8, 4 l w cyklu miejskim. Niestety amerykańscy klienci nie przejawiali dużego zainteresowania.
W Le Car zamontowano silnik o pojemności 1, 4 i mocy 55 KM. Przez cztery lata od pojawienia się był oferowany wyłącznie w wersji 3-drzwiowego hatchbacka. Dopiero w 1981 roku do oferty dołączyła opcja 5-drzwiowa.
By bardziej zainteresować klientów w 1980 roku odświeżono nieco wygląd. Modernizacji poddano zderzaki i atrapę chłodnicy, zainstalowano też prostokątne reflektory świateł mijania. Mimo tych starań w roku 1983 zakończyła się sprzedaż auta w USA. W Kanadzie Le Car był dostępny dwa lata dłużej.
Druga generacja
Druga generacja Renault 5 Alpine pojawiła się na rynku w 1983 roku. Była często nazywana Supercinq lub Superfive. Zastosowano w niej całkiem nową konstrukcję podwozia i nadwozia. Tym razem samochód bazował na rozwiązaniach znanych z Renault 9/11. R5 stał się dłuższy i szerszy, okna zyskały na wielkości, w kabinie pasażerskiej było więcej miejsca. W przeciwieństwie do pierwszej generacji silniki były montowane nad osią przednią. Dużym zmianom uległa też konstrukcja zawieszenia.
Do sprzedaży przygotowano różne wersje wyposażenia, takie jak TC, TL, GTL, Automatic, TS oraz TSE. Różniły się przede wszystkim pojemnością i mocą silnika. Niektóre odmiany posiadały 4-biegową skrzynię, inne zaś 5-biegową. Auto nadal cieszyło się dużą popularnością. Taki stan rzeczy utrzymywał się do lat 90 XX wieku.
W latach 90-tych samochód stał się przestarzały i z sukcesem zastąpiło go nowe Clio. Produkcję ostatecznie zakończono w 1996 roku.
Renault 5 Alpine i jego usportowione wersje to auta legendarne. Swego czasu cieszyły się ogromną popularnością, porównywaną do kultowego Mini. Alpine położył podwaliny pod dzisiejsze hot hatche. Był jednym z pionierów tego kierunku rozwoju motoryzacji.