Nowy Peugeot 308 GTi nie jest autem typowo sportowym. Ma doskonałe osiągi, ale jednocześnie jest „łagodniejszy” od typowych wyścigówek. Może to i dobrze? Najtrafniejszym określeniem tego wozu byłoby chyba „szybkie auto do jazdy na co dzień”. O ile w klasycznej gamie kolorystycznej nie zwróciłby naszej uwagi na ulicy, o tyle już czerwono – czarna konfiguracja Coupe Franche i sportowe dodatki sprawiają, że na drodze wyróżnia się bardzo mocno. Nie da się go pomylić z żadnym innym. Robi wrażenie!
Nadwozie
Peugeot 308 GTi jest hatchbackiem. To samochód pięciodrzwiowy o masie do 1205 kg i ładowności 470 kg. Długość wynosi 4253, szerokość zaś 1804 mm – bez lusterek i 2043 mm –z lusterkami. Wysokość samochodu to 1446 mm. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 53 l. Pojemność bagażnika wynosi między 420 a 811 l, jeżeli bierze się pod uwagę linie okien.
Dane techniczne
Silnik w tym Peugeocie jest czterocylindrowy, o pojemności 1,6 e-THP, 270 KM. Pojemność skokowa kształtuje się na poziomie 1598 cm3. Maksymalny moment obrotowy Nm przy obr./min wynosi 330/1900. To typowy benzynowiec z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Napęd w tym Peugeocie jest na przednie koła. Koła i ogumienie przednie i tylne – 235/35 R19.
Peugeot 308 GTi do setki rozbuja się w 6 sekund. To całkiem dobry wynik. Maksymalna prędkość samochodu to 250 km/h.
Zużycie paliwa w mieście oblicza się na 8,1 l na 100 km, poza miastem 4,9 l na 100 km. Średnie zużycie paliwa określono na 6,0 l na 100 km. Emisja CO2 to 139 g/km.
Cena
Cena nowego Peugeota 308 zaczyna się od 139 000 zł. Zważywszy na fakt, że auta te są stosunkowo krótko na rynku, nie ma specjalnie wiele ofert na rynku wtórym. Jeżeli się pojawiają, to ich ceny oscylują w granicach 90-100 tys. zł.
Przegląd produkcji
Peugeot 308 GTi jest zbudowany podobnie jak Peugeot 308 GT. Ma takie samo wyposażenie, a dodatkowo jeszcze wzbogacony jest o inne elementy.
Historia Peugeota 308 sięga roku 2007, kiedy to we Frankfurcie zaprezentowano podczas targów pierwszy taki model. Druga generacja Peugeotów 308 pojawiła się na rynku w 2013, a sam Peugeot 308 GTi stał się dostępny dla klientów w roku 2015.
Tuning
Auto może zostać wyposażone w kamerę cofania, co za dopłatą oferuje producent, a także w alarm, czy odtwarzacz CD.
Żądni mocniejszych wrażeń mogą chcieć ulepszyć moc silnika. Chodzi przede wszystkim o podniesienie mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnym obniżeniu spalania.
Zwiększenie mocy pojazdu możliwe jest dzięki modyfikacji oprogramowania sterownika silnika samochodu. Dzięki dobrze przeprowadzonemu zabiegowi chip tuning Peugeot 308 GTI 1.6 THP 250 KM podnieść może się bezpieczeństwo i komfort jazdy. Oczywiście takie czynności podejmowane muszą być przez profesjonalistów, którzy mają odpowiednią bazę techniczną i odpowiednie umiejętności. Wiem, że takie zabawy kuszą, ale zaufajcie nam.
Opinie
Peugeot 308 GTi oceniany jest pozytywnie przez użytkowników. Zwracają oni jednak uwagę na zachowanie kontroli prędkości, bo jak to w samochodach sportowych bywa – można nie zorientować się w porę, że licznik wskazuje zbyt wysoką prędkość. A potem sypią się mandaciki.
Dobrze oceniana jest wielkość i kształt kierownicy, która wraz z układem kierowniczym tworzy zwartą całość. Co ważne, mimo że napęd jest na przednie koła, i teoretycznie przy nagłych manewrach można by było czuć szarpanie kierownicy, to jednak nic takiego się nie pojawia. Wózek chwalony jest także za hamulce.
Problemem dla niektórych mogą być fotele, chyba zbyt mocno wyprofilowane. Wyższe osoby mogą nie czuć się komfortowo z powodu bocznych skrzydeł oparcia, które powodują, że takie osoby muszą się garbić. Uwagi użytkowników skierowane są także na zbyt długi lewarek zmiany biegów.