Audi a1 30 tfsi

Audi a1 30 tfsi – kompaktowy hot hatch z serca sportowca

Audi a1 to kompaktowy, miejski samochód, który od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Najnowsza odsłona tego modelu, a1 30 tfsi, łączy w sobie wszystko co najlepsze z poprzednich generacji, dodając do tego sporą dawkę sportowego charakteru. Sprawdzamy, czy rzeczywiście zasługuje na miano hot hatcha.

Stylistyka nawiązująca do większych braci

Projektanci Audi postawili na ewolucję, a nie rewolucję w kwestii stylistyki. Linia nadwozia a1 30 tfsi nawiązuje do większych modeli marki, szczególnie A3. Masywna atrapa chłodnicy w kształcie plastra miodu, ostre reflektory LED oraz przetłoczenia na masce silnika nadają mu muskularny, a zarazem elegancki wygląd.
Z tyłu rzuca się w oczy dyfuzor, podkreślający sportowe aspiracje tego auta. Standardowe, 17-calowe alufelgi również mają agresywny design. Dopełnieniem całości są dwa owalne końcówki wydechu. Wszystko to sprawia, że Audi a1 30 tfsi prezentuje się znacznie ciekawiej od poprzedników.

Wnętrze godne większego samochodu

W środku czeka nas miłe zaskoczenie. Mimo niewielkich rozmiarów, we wnętrzu a1 30 tfsi nie odczuwamy ciasnoty. Fotele są wygodne, a z przodu mamy sporo miejsca nawet dla wysokich osób. Jakość użytych materiałów stoi na wysokim poziomie, czemu sprzyja obszycie deski rozdzielczej skórą.
Kokpit nawiązuje stylistyką do większych modeli Audi. Za kierownicą czujemy się niemal tak samo dobrze, jak w droższym A3 czy A4. Wyświetlacz cyfrowych zegarów ma 10,25 cala i prezentuje obraz w wysokiej rozdzielczości. Ekran dotykowy systemu MMI ma natomiast 8,8 cala. Obsługuje on funkcje samochodu, ale można też podłączyć smartfona z Android Auto lub Apple CarPlay.

Silnik idealny do sportowej jazdy

Audi a1 30 tfsi
Pod maską Audi a1 30 tfsi pracuje turbodoładowana jednostka 1.5 TFSI o mocy 150 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm. Ten silnik świetnie pasuje do charakteru samochodu – jest elastyczny, a przy tym lubi wysokie obroty. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 224 km/h.
Napęd przenoszony jest na przednią oś za pomocą 7-biegowej, automatycznej skrzyni S tronic. Zmiany biegów są bardzo szybkie, co sprzyja dynamicznej jeździe. Kierowca może również sam decydować o momencie zmiany biegów, korzystając z łopatek przy kierownicy.

Prowadzenie godne hot hatcha

Audi a1 30 tfsi
Układ jezdny Audi a1 30 tfsi został dostosowany do sportowego charakteru tego auta. Zawieszenie jest sztywniejsze, a samochód obniżony o 10 mm względem poprzednika. Przekłada się to na świetne prowadzenie – auto bardzo chętnie wchodzi w zakręty, a przy większych prędkościach w ogóle nie odczuwamy bujania nadwozia. Układ kierowniczy jest precyzyjny i zapewnia dobrą informację zwrotną.
W opcji dostępny jest adaptacyjny układ jezdny oraz system kontroli toru jazdy. Pozwalają one jeszcze lepiej czuć auto w zakrętach. Hamulce tarczowe na wszystkich kołach zapewniają krótką drogę hamowania. Audi a1 30 tfsi zachowuje się jak prawdziwy hot hatch!

Ciekawy stosunek ceny do możliwości

Cena Audi a1 30 tfsi zaczyna się od ~115 000 zł. To dużo jak na auto segmentu B, jednak jeśli weźmiemy pod uwagę wyposażenie, osiągi oraz markę premium, jest to atrakcyjna oferta. Za tę cenę otrzymujemy świetnie wykonany, dynamiczny samochód, który nie ustępuje większym modelom pod względem wrażeń z jazdy.
Audi a1 30 tfsi to udana próba stworzenia kompaktowego hot hatcha. Jeśli szukamy niewielkiego, miejskiego auta, które jednocześnie zapewni sporą dawkę radości z jazdy, to zdecydowanie warto się nim zainteresować. Miłośnicy sportowej jazdy w mieście z pewnością nie będą zawiedzeni.